Curaçao to niewielkie państwo będące składową Królestwa Niderlandów. Położone tysiące kilometrów od Holandii posiada własne, niezależne od niej przepisy dotyczące latania dronem. Znalezienie oficjalnych informacji czy latanie dronem na Curaçao jest dozwolone i jakie warunki należy spełnić, nie jest proste. Właśnie z tego względu powstał niniejszy artykuł. Przeprowadzę Was przez proces rejestracji (ups, spoiler) oraz podrzucę kilka przepisów, których należy się trzymać latając dronem na Curaçao. Jeżeli wybieracie się na wyspę, może Wam się również przydać garść informacji, które warto wiedzieć przed przylotem na Curaçao.
Wymagania formalne
Aby, jako obcokrajowiec, legalnie wwieźć drona i latać nim po Curaçao niezbędne jest spełnienia dwóch warunków.
- zgłoszenie drona do BT&P jako organu regulującego m.in. kwestie telekomunikacyjne i zarządzającego pasmami transmisyjnymi
- rejestracja drona w CCAA
I tu zdają się pojawiać schody, bo proces nie jest opisany w rządowych źródłach. Nie odbywa się też przez elektroniczny formularz ani inny sprytny system. Ale spokojnie, trudności są tylko iluzoryczne. Cała procedura okazała się być prosta, przebiegła sprawnie i w całości opierała się na komunikacji mailowej.
Opiszę Wam krok po kroku co robiłem, żebyście mogli sami łatwo przejść przez ten proces.
1. Wiadomość wstępna z pytaniem
adresat: BTP-Import-Equipment@burtel.cw
Na start wysłałem na powyższy adres e-mail krótką wiadomość, że wybieram się na Curaçao, chciałbym zabrać ze sobą drona i prosiłbym o informacje dotyczące formalności, jakie muszę spełnić.
2. Odpowiedź z instrukcją i załącznikami
Szybko dostałem wiadomość zwrotną od jednego z pracowników BT&P. Mail zawierał:
- informacje dotyczące dalszych kroków, jakie muszę wykonać
- formularze do wypełnienia
- broszurę z lokalnymi przepisami dronowymi
Na podstawie otrzymanych informacji musiałem przygotować:
- zdjęcie drona
- zdjęcie paszportu
- formularz zgłoszenia drona do BT&P
- formularz rejestracji drona w CCAA
Celowo nie zamieszczam tu konkretnych formularzy, bo one mogą zmieniać się na przestrzeni czasu. Napiszcie maila tak, jak opisałem w poprzednim punkcie, a otrzymacie aktualne dokumenty.
Do wypełnienia formularzy będzie Wam potrzebnych trochę szczegółów technicznych o Waszych dronach. Wpisać tam musicie m.in. model, datę produkcji czy numer seryjny drona i kontrolera. Skąd wziąć numer seryjny? Powinien znajdować się na opakowaniu, na naklejce umieszczonej na urządzeniu oraz w aplikacji, której używacie do latania. Jeśli nie możecie go odnaleźć, wpiszcie w Google:
how to find serial number [Wasz dron, np. DJI Mavic]
Jeśli macie już numer seryjny i latacie dronem od DJI, możecie skorzystać z dekodera numeru seryjnego i dotrzeć w ten sposób do modelu oraz daty produkcji urządzenia.
Będziecie musieli uzupełnić też informacje m.in. o częstotliwościach, na jakich operuje Wasz dron oraz jaka jest moc sygnału. Tu mogę Was jedynie odsyłać do instrukcji lub strony producenta – tam powinny być dostępne wszystkie te dane. Na koniec pozostanie Wam określenie typu Waszego bezzałogowego statku powietrznego oraz jego silnika. Jeśli latacie najzwyklejszym dronem jak np. DJI Mavic, to wybierzcie Multi-Rotor jako typ urządzenia i Electric jako rodzaj silnika.
3. Wysłanie dokumentów do BT&P
adresat: BTP-Import-Equipment@Burtel.cw
Mail do BT&P ma na celu zgłoszenie częstotliwości, na których operuje dron, siły sygnału i kilku technicznych detali. Do tego należy dołączyć zdjęcie paszportu oraz zdjęcie drona. Jako, że to 3 z 4 niezbędnych dokumentów, postanowiłem, że… wyślę im wszystko co mam. Czyli wszystkie dokumenty z poprzedniego punktu.
4. Wysłanie dokumentów do CCAA
adresat: Civilair@gobiernu.cw lub Michael.llanes@gobiernu.cw
Wiadomość do CCAA należy wysłać aby zarejestrować drona. I, prawdę mówiąc, tu też wysłałem dokładnie te same dokumenty, co w punkcie 3. Co więcej, wiadomość wysłałem od razu do obu adresatów, bo oba te adresy e-mail dostałem od pracownika BT&P.
5. Odpowiedź z ostemplowanymi dokumentami
Dotarliśmy do szczęśliwego końca. W odpowiedzi na moje wiadomości otrzymałem ostemplowane dokumenty zapisane w pliku PDF. To właśnie ten plik możecie okazać na kontroli celnej, jeśli ktoś Was o drona zapyta (mnie nie pytał nikt). Cały proces był błyskawiczny. W niedzielę o 15 wysłałem pierwsze zapytanie, a we wtorek o 7 miałem już na mailu dokumenty z pieczątką. Nie przyjmujcie jednak za pewnik, że będziecie mieć tyle samo szczęścia i załatwicie sprawę równie szybko. W związku z tym nie zostawiajcie jej na ostatnią chwilę.
Przepisy dronowe na niebie Curaçao
Mając już zalegalizowanego drona, możecie śmiało latać. Aby jednak latanie dronem na Curaçao było w pełni legalne, musicie trzymać się kilku przepisów. Powiedziałbym, że są one dość standardowe, ale z kronikarskiego obowiązku zostawiam Wam poniżej kilka tych najważniejszych.
- Zawsze należy utrzymywać kontakt wzrokowy z dronem (nie wystarczy obserwacja na ekranie telefonu czy widok FPP w goglach).
- Maksymalny pułap lotu to 120m. Aby latać wyżej trzeba zgodę CCAA.
- Nie wolno latać dronem m.in. w pobliżu lotniska Hato oraz Motet Werf. Pozostałe strefy zamknięte dla lotów znajdziecie na mapie w dalszej części artykułu.
- Nie wolno latać bliżej niż 50m od ludzi, pojazdów i budynków, a także ponad grupami ludzi (niezależnie od wysokości).
- Należy szanować prywatność innych.
- Nie wolno latać podczas deszczu, silnego wiatru lub w innych warunkach słabej widoczności.
- Do komercyjnego używania drona wymagana jest specjalna zgoda CCAA.
I pamiętajcie, że za wszelkie wyrządzone szkody ponosicie pełną odpowiedzialność. Choć w przepisach nie ma mowy o obowiązkowym ubezpieczeniu OC drona, warto je mieć.
No-Fly Zones – gdzie nie wolno latać na Curaçao
Wiecie już, że zakaz latania obowiązuje w sąsiedztwie międzynarodowego lotniska Hato oraz przy Motet Werf. Zobaczcie na poniższą mapę, żeby sprawdzić, gdzie jeszcze nie wolno latać.
Zdjęcia Curaçao z drona
Aby legalne latanie dronem na Curaçao było możliwe, trzeba zrobić nieco więcej, niż w przypadku wielu krajów. Czy warto zadać sobie nieco trudu i uzyskać pozwolenie? Sami oceńcie po zdjęciach Curaçao z powietrza.