fbpx

Międzynarodowe prawo jazdy – czy muszę je mieć?

Międzynarodowe prawo jazdy w Konwencji Wiedeńskiej trzymane w ręce

Międzynarodowe prawo jazdy – czy muszę je mieć?

1920 1080 Grzesiek Boczar

Choć poruszanie się publicznymi środkami transportu dostarcza bardzo lokalnych przeżyć w podróży, jazda własnym lub wypożyczonym pojazdem daje ogromną wolność. Czasem jednak, do prowadzania samochodu czy motocykla, posiadanie polskiego prawa jazdy jest niewystarczające. To znak, że trzeba zdobyć międzynarodowe prawo jazdy. W dalszej części artykułu dowiecie się m.in. czym jest międzynarodowe pracy jazdy, ile kosztuje oraz jak je uzyskać.

Międzynarodowe prawo jazdy to dokument, który umożliwia legalne kierowanie pojazdami w krajach, gdzie polskie prawo jazdy nie jest honorowane. Wydawane jest na okres 3 lat. Po tym czasie natomiast trzeba uzyskać je ponownie.

Gdy pierwszy raz usłyszałem o istnieniu międzynarodowego prawa jazdy, wyobrażałem je sobie jako „plastik” analogiczny do polskiego prawa jazdy. Rzeczywistość okazała się zupełnie inna. Otóż międzynarodowe prawo jazdy to papierowa książeczka formatu A6. Znajdują się w niej dane osobowe, przyklejone zdjęcie właściciela z przybitą pieczątką urzędu oraz informacje o kategoriach, na które prawo jazdy jest ważne. Dlaczego dokument ma formę książeczki? Ponieważ informacje powielone są na kilku stronach, gdzie każda zapisana jest w innym języku.

Międzynarodowe prawo jazdy w Konwencji Wiedeńskiej w dłoni na zbliżeniu
Międzynarodowe prawo jazdy w Konwencji Wiedeńskiej

Międzynarodowe prawo jazdy nie jest autonomicznym dokumentem, który zastępuje krajowe prawo jazdy. Nie można go używać na terenie Polski, a za granicą nie ma żadnej wartości, jeśli nie pokazuje się go wraz z krajowym prawem jazdy. Tak oczywiście wygląda teoria, bo doświadczenia mogą być różne w zależności od kraju.

Czy potrzebuję międzynarodowego prawa jazdy?

Wiele krajów akceptuje polskie prawo jazdy. Krajowym dokumentem można posługiwać się m.in. w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Są również kraje, które akceptują polskie prawo jazdy na podstawie bezpośrednich ustaleń między stronami.

Jeśli planujecie poruszać się po konkretnym kraju, sprawdźcie czy akceptowane jest tam polskie prawo jazdy. Informacje o tym można zwykle znaleźć w internecie lub, w przypadku niepowodzenia, kontaktując się z ambasadą. Jeśli okaże się, że polski dokument nie jest honorowany, potrzebne Wam będzie międzynarodowe prawo jazdy.

W tym miejscu sprawa się komplikuje, bo międzynarodowe prawo jazdy może zostać wydane w jednej z dwóch konwencji – genewskiej lub wiedeńskiej.

Międzynarodowe prawo jazdy w Konwencji Wiedeńskiej oraz Konwencji Genewskiej
Międzynarodowe prawa jazdy - pierwsze w Konwencji Genewskiej i drugie w Konwencji Wiedeńskiej

Międzynarodowe prawo jazdy w Konwencji Genewskiej czy Wiedeńskiej?

Jeśli już wiecie, że bez międzynarodowego prawa jazdy się nie obędzie, kolejnym krokiem jest sprawdzenie, stroną której konwencji jest kraj, do którego się wybieracie. Zasadniczo opcje macie dwie – międzynarodowe prawo jazdy w Konwencji Genewskiej lub międzynarodowe prawo jazdy w Konwencji Wiedeńskiej. Poniżej znajdziecie listy krajów będących stronami każdej z konwencji.

Jeśli planujecie jeździć po kilku krajach, sprawdźcie każdy z nich. Jeśli jedne są stronami Konwencji Genewskiej, a inne Konwencji Wiedeńskiej, to będziecie potrzebowali wyrobić dwa międzynarodowe prawa jazdy!

Kraje będące stronami Konwencji Genewskiej

  • Albania
  • Algieria
  • Argentyna
  • Australia
  • Austria
  • Bangladesz
  • Barbados
  • Belgia
  • Benin
  • Botswana
  • Bułgaria
  • Burkina Faso
  • Chile
  • Cypr
  • Czarnogóra
  • Czechy
  • Dania
  • Dominikana
  • Ekwador
  • Egipt
  • Fidżi
  • Filipiny
  • Finlandia
  • Francja
  • Ghana
  • Grecja
  • Gruzja
  • Gwatemala
  • Haiti
  • Hiszpania
  • Holandia
  • Indie
  • Irlandia
  • Islandia
  • Izrael
  • Jamajka
  • Japonia
  • Kambodża
  • Kanada
  • Kirgistan
  • Kongo
  • Korea Południowa
  • Kuba
  • Laos
  • Lesotho
  • Liban
  • Luksemburg
  • Madagaskar
  • Malawi
  • Malezja
  • Mali
  • Malta
  • Maroko
  • Monako
  • Namibia
  • Niger
  • Nigeria
  • Norwegia
  • Nowa Zelandia
  • Papua Nowa Gwinea
  • Paragwaj
  • Peru
  • Polska
  • Portugalia
  • Republika Południowej Afryki
  • Republika Środkowoafrykańska
  • Rosja
  • Rumunia
  • Rwanda
  • San Marino
  • Senegal
  • Serbia
  • Sierra Leone
  • Singapur
  • Słowacja
  • Sri Lanka
  • Stany Zjednoczone
  • Syria
  • Szwecja
  • Tajlandia
  • Togo
  • Trynidad i Tobago
  • Tunezja
  • Turcja
  • Uganda
  • Watykan
  • Wenezuela
  • Węgry
  • Wielka Brytania
  • Wietnam
  • Włochy
  • Wybrzeże Kości Słoniowej
  • Zimbabwe
  • Zjednoczone Emiraty Arabskie

Kraje będące stronami Konwencji Wiedeńskiej

  • Albania
  • Arabia Saudyjska
  • Armenia
  • Austria
  • Azerbejdżan
  • Bahamy
  • Bahrajn
  • Białoruś
  • Belgia
  • Bośnia i Hercegowina
  • Brazylia
  • Bułgaria
  • Chorwacja
  • Czarnogóra
  • Czechy
  • Dania
  • Demokratyczna Republika Konga
  • Estonia
  • Filipiny
  • Finlandia
  • Francja
  • Grecja
  • Gruzja
  • Gujana
  • Holandia
  • Iran
  • Izrael
  • Katar
  • Kazachstan
  • Kenia
  • Kirgistan
  • Kuba
  • Kuwejt
  • Liberia
  • Litwa
  • Luksemburg
  • Łotwa
  • Macedonia Północna
  • Maroko
  • Mołdawia
  • Monako
  • Mongolia
  • Niemcy
  • Niger
  • Norwegia
  • Pakistan
  • Peru
  • Polska
  • Portugalia
  • Republika Środkowoafrykańska
  • Republika Południowej Afryki
  • Rosja
  • Rumunia
  • San Marino
  • Senegal
  • Serbia
  • Seszele
  • Słowacja
  • Słowenia
  • Szwajcaria
  • Szwecja
  • Tadżykistan
  • Tunezja
  • Turcja
  • Turkmenistan
  • Ukraina
  • Urugwaj
  • Uzbekistan
  • Węgry
  • Wietnam
  • Włochy
  • Wybrzeże Kości Słoniowej
  • Zimbabwe
  • Zjednoczone Emiraty Arabskie

Jak wyrobić międzynarodowe prawo jazdy

Przejdźmy do tego, jak można uzyskać międzynarodowe prawo jazdy. Są trzy ścieżki, którymi da się dojść do celu. Można złożyć wniosek online, wybrać się do urzędu lub wysłać wszystko pocztą. Najpierw jednak trzeba skompletować niezbędne dokumenty, których listę znajdziecie na stronie rządowej.

Co ciekawe, w chwili pisania tego artykułu, na stronie nie ma wyszczególnionej możliwości złożenia wniosku online, co nie jest prawdą. Sam niedawno przetestowałem tę formę na własnej skórze. Zanim jednak o wnioskach online, zacznijmy od rozwiązań bardziej tradycyjnych.

Wycieczka do urzędu

Pierwsza z możliwości przewiduje wydrukowanie wszystkich dokumentów, wypełnienie ich i zaniesienie w teczce do starostwa powiatowego. Choć metoda wydaje się staroświecka i czasochłonna, wcale nie musi taka być. To znaczy jest staroświecka, jednak przy odrobinie szczęścia, opuścicie urząd od razu ze świeżutkim międzynarodowym prawem jazdy w dłoni.

Wysłanie wniosku pocztą

Opcja numer dwa również wiąże się wydrukiem i wypełnieniem dokumentów, jednak zamiast osobiście fatygować się do urzędu, wysyłacie je pocztą. Korzystając z tego rozwiązania możecie wybrać, aby gotowy dokument również wrócił do Was pocztą. Musicie jednak liczyć się z tym, że dwukrotna wysyłka może wydłużyć czas załatwienia sprawy.

Złożenie wniosku online

Dotarliśmy do najciekawszej z opcji. Wydawałoby się również, że najwygodniejszej, ale to nie do końca prawda. Wniosek, owszem, możecie złożyć online. W tym celu należy zarejestrować się w Elektronicznej Skrzynce Podawczej Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych. Choć strona wygląda jak scam lub relikt poprzedniej epoki, to jest realnie działającym systemem rządowym.

Jeśli zdecydujecie się na złożenie wniosku online, nie musicie nic drukować. Wystarczy, że po zalogowaniu się do systemu, wybierzecie odpowiedni wniosek i wypełnicie go w przeglądarce, załączając do tego zdjęcie w formie cyfrowej. Do wniosku możecie również załączyć potwierdzenie wpłaty lub opłacić należną kwotę na końcu procesu wnioskowania. Już do 3 dni powinna do Was dotrzeć informacja zwrotna, że Wasze międzynarodowe prawo jazdy jest już gotowe do odbioru.

Tak, w przypadku złożenia wniosku online i tak musicie stawić się w urzędzie. Nie ma możliwości wysłania dokumentu pocztą. Powód jest prozaiczny. Aby odebrać „prawko” musicie stawić się z fizycznym zdjęciem, które urzędnik przyklei na Waszym prawie jazdy i przybije stosowną pieczątkę.

Strona logowania Elektronicznej Skrzynki Podawczej PWPW
Tak wygląda strona logowania Elektronicznej Skrzynki Podawczej (esp.pwpw.pl)

Ile kosztuje wyrobienie międzynarodowego prawa jazdy

Na dzień pisania artykułu, koszt międzynarodowego prawa jazdy to 35,50 PLN. Jest to cena dokumentu w jeden z konwencji. Jeśli potrzebujecie międzynarodowe prawo jazdy zarówno w Konwencji Wiedeńskiej, jak i w Konwencji Genewskiej, to musicie zapłacić za każde z nich. Tym sposobem, koszt międzynarodowego prawa jazdy obu konwencji to 71,00 PLN.

Na stronie rządowej możecie potwierdzić aktualne ceny międzynarodowego prawa jazdy.

Międzynarodowe prawo jazdy w Konwencji Wiedeńskiej schowane w tylnej kieszeni spodni
Książeczka nie jest poręczna, ale mieści się w kieszeni spodni.

Podsumowanie

Podsumowując, międzynarodowe prawo jazdy…

  • jest niezbędne do prowadzenia pojazdów w krajach, które nie akceptują polskiego prawa jazdy
  • można otrzymać składając wniosek online, pocztą lub w starostwie powiatowym
  • wydawane jest w dwóch konwencjach – genewskiej oraz wiedeńskiej
  • ma formę książeczki formatu A6
  • otrzymasz do 3 dni od dopełnienia formalności
  • kosztuje 35,50 PLN
  • jest ważne 3 lata

To by było na tyle w temacie międzynarodowego prawa jazdy. Na koniec życzymy Wam szerokości, gdziekolwiek tylko będziecie się poruszać. A jeśli jeszcze tego nie zrobiliście, zachęcamy do dołączenia do nas na Instagramie, gdzie relacjonujemy nasze podróżnicze życie cyfrowych nomadów.

Grzesiek Boczar

Człowiek od zadań wszelakich i mózg projektu. Na co dzień dużo pisze - zaczynając od kodu (jak na programistę przystało), przez artykuły na bloga po treści do social mediów. Zdjęcia i filmy to też jego działka. Człowiek od researchu i planowania. Lubi rzucać się na głęboką wodę w tematy, których nie zna i zawsze zmierza do tego, żeby stać się w nich specjalistą.

All stories by:Grzesiek Boczar

Grzesiek Boczar

Człowiek od zadań wszelakich i mózg projektu. Na co dzień dużo pisze - zaczynając od kodu (jak na programistę przystało), przez artykuły na bloga po treści do social mediów. Zdjęcia i filmy to też jego działka. Człowiek od researchu i planowania. Lubi rzucać się na głęboką wodę w tematy, których nie zna i zawsze zmierza do tego, żeby stać się w nich specjalistą.

All stories by:Grzesiek Boczar